Kinderen in Nederland worden steeds dikker. Toch is nog steeds ruim 85 procent van het voedsel voor kinderen te zoet, te zout en/of te vet. Voor onskindermarketingrapport onderzochten we meer dan 600 kindervoedselproducten die in de Nederlandse supermarkten worden aangeboden. Vervolgens beoordeelden we deze aan de hand van het verkeerslichtsysteem; een overzichtelijke voedingswijzer waarop je in één oogopslag kunt zien hoeveel vet, suiker en zout in een product zit (rood staat voor veel, oranje voor gemiddeld en groen voor weinig). Uit ons onderzoek bleek dat drie van de vier kinderproducten rood scoorde op suiker! Dit betekent dat 75 procent van de kinderproducten voor meer dan een achtste uit suiker bestaan.
De top vijf
Een aantal producten stak er met kop en schouder bovenuit. De top vijf-producten bestaan zelfs voor minimaal 90 procent uit suiker. En hier gaat het, niet verrassend, om snoep en broodbeleg. Dat de producenten van de onderstaande top vijf flink in kindermarketing hebben geïnvesteerd mag duidelijk zijn. Zo worden alle producten aan de hand van cartoons, kleurtjes en/of bekende personages gepromoot;

1. Look-O-Look Grafitti lollies multifruitsmaak:
96,00 gram suiker per 100 gram product
Producent Look-O-Look doet er alles aan om kinderen te verleiden. Op de aantrekkelijke website van de producent kunnen kinderen in 'Jummyland' snoepspelletjes spelen, snoepkleurplaten downloaden en 'Look-O-Look' uitnodigingen voor 'snoepfeestjes' versturen. Er staan snoep-traktatietips op en tips voor het houden van een spreekbeurt over snoep. Als klap op de vuurpijl vergelijkt de fabrikant snoep met een appel en noemt hij ‘vette jus of vette sauzen’ als grotere schuldige voor overgewicht.

2. Albert Heijn eigen merk Fruithagel:
94,00 gram suiker per 100 gram product
Op de voorkant van de verpakking staat 'bereid met vruchtensap'. Nou, dat moet dan wel gezond broodbeleg zijn, toch? Wie beter kijkt, ziet dat de vruchtenhagel voor 94 procent uit suiker bestaat en dat er slechts 1 procent appelsap in zit. Wist je dat vruchtenhagel wel de helft meer suiker bevat dan chocoladehagelslag? Ze kunnen deze fruithagel van Albert Heijn beter suikerhagel noemen.

3. Perfekt vruchtenhagel:
93,80 gram suiker per 100 gram product
De vruchtenhagel van huismerk Perfekt doet het niet veel beter dan de Albert Heijn variant. Gesierd met een schattig hondje en de slogan 'Feest op tafel' is de verpakking zeer aantrekkelijk gemaakt voor jonge kinderen. En 'vruchtenhagel' klinkt nog best verantwoord. Maar in principe kun je net zo goed de suikerpot op de ontbijttafel zetten. Met 94 procent suiker heeft Perfekt het derde meest zoete kinderproduct in de markt gezet.

4. C1000 Wijsneusjes letters:
93,10 gram suiker per 100 gram product
Het snoepgoed van C1000, Wijsneusjes letters, is vermomd als speelgoed. Of zelfs als educatief materiaal? Heel slim van de producent om hun suikerletters te promoten als iets waar kinderen van kunnen leren. De uil op de verpakking, die doet denken aan Fabeltjesland, roept bij ouders mogelijk nostalgische gevoelens op en kan bij kinderen de jengelfactor oproepen. Bedenk je wel: iedere letter bestaat voor ruim 93 procent uit suiker. En van teveel suiker worden kinderen helemaal niet wijs, maar dik.

5. Red Band K3 uitdeelmix Regenboog lollies:
90,00 gram suiker per 100 gram product
Red Band maakt er flink werk van om jonge consumentjes te verleiden. Zo charterde Red Band niet alleen K3, maar ook 'Het huis van Anubis' en andere populaire figuren om te zorgen dat kinderen hun product zoveel mogelijk uitdelen. Daarnaast geeft Red Band korting op pretpark Toverland en kun je materiaal voor spreekbeurten over snoep downloaden. Ook staat op de website hoe kinderen een indianendorp of bloemenvaas kunnen maken met Red Band snoepjes. Ouders worden gerustgesteld: op de verpakking staat ‘met natuurlijke kleur- en smaakstoffen’. Nou… dan zijn we die 90 procent suiker natuurlijk meteen vergeten!
Een gedeelde vijfde plaats is voor Candyanimal Horloges & Candyanimal Speelgoedsnoep fluiten en lippenstiften.
Maar kinderen mogen toch best snoepen?
Ja natuurlijk, af en toe een snoepje kan best. Maar de realiteit laat zien dat kinderen te veel snoepen en te weinig fruit, groenten en belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgen. Één op de acht Nederlandse kinderen is inmiddels te zwaar, met alle gezondheidsproblemen van dien. Dit is niet alleen de verantwoordelijkheid van de ouders. Voedselfabrikanten bieden simpelweg te zoet, te zout en/of te vette producten aan. Daarnaast doen ze er alles aan, ook achter de rug om van ouders, om kinderen te verleiden. Ze zetten cartoons en acties op producten, maken aantrekkelijke spelwebsites rondom hun product, dringen scholen binnen, en zijn daarnaast vaak niet eerlijk over wat hun product daadwerkelijk is. Zo laten ze ouders geloven dat het product gezonder is dan het eigenlijk is. foodwatch wil dat deze waanzin stopt! Want kinderen hebben recht op bescherming.
Teken het burgerinitiatief!
Het rapport ‘Kindermarketing: Onverantwoord en ongereguleerd’, van foodwatch, waarvoor het kinderaanbod in verschillende supermarkten werd onderzocht, laat zien hoe kindermarketing van te vet, te zoet en te zout voedsel een sleutelrol speelt in de huidige overgewichtepidemie. Foodwatch wil daarom kindermarketing voor ongezonde producten verbieden. Om dit voorstel via een burgerinitiatief in de Tweede Kamer te krijgen, hebben we 40.000 handtekeningen nodig. Heb jij al getekend? Zo niet, doe dat dan meteen!
Ja, ik teken het burgerinitiatief! >>
Lees het rapport (pdf)>>